måndag 26 mars 2012
Min lärande resa!
Nu har jag kommit så lång att moment 1 på kursen är klar. Tiden har gått fort och jag känner att jag lärt mig otroligt mycket på så kort tid. I början av kursen skulle jag skriva min nuvarande förståelse av pedagogisk dokumentation och jag kan verkligen tycka att min förståelse kring pedagogisk dokumentation har förändrats under kursens gång. Detta kände jag speciellt när jag gjorde mitt radioprogram. När jag planerade mitt radioprogram var jag noga med att jag skulle synliggöra en process. Detta eftersom Wehner Godée (2011) talar om den pedagogiska dokumentationen som ett sätt att hjälpa till att synliggöra elevernas process som ska leda fram till resultat. Hon anser att det är själva processen i sig som är det intressanta och inte bara resultatet. Och därav blev det att jag först intervjuade eleverna där de fick reflektera kring ett ämne och därefter intervjuade jag dem igen för att höra vad de lärt sig efter en tid. Och vad jag förstått är det precis det som pedagogisk dokumentation är, då jag lyfter fram och synliggör själva processen. Hade jag i början av kursen fått göra programmet så hade det sett ut på ett annat sätt, jag hade om jag känner mig väl intervjuat dem och låtit dem reflektera kring ett ämne och stoppat där. Jag känner efter att ha fullföljt kursens uppgifter och tagit del av kurslitteraturen, att vi behöver i skolan reflektera över vad pedagogisk dokumentation är, för att på så sätt veta hur vi ska kunna jobba med det på ett bra sätt. För precis som både Lenz Taguchi (2011) och Wehner Godée (2011) tar upp i sina böcker att pedagogiska dokumentationen är ett redskap som ska hjälpa oss i undervisning håller jag med. Jag tycker det är ett väldigt viktigt redskap och hoppas att dokumentationen kan bli ett förhållningssätt och en kommunikation. ”En mycket konkret aspekt av pedagogisk dokumentation som kommunikation är att barnen kan kommunicera sin kunskap och sina erfarenheter till pedagogerna, via bilder, målningar, utsagor etc. ” ( Lenz Taguchi s.34). Jag kan även dela med mig om att förutom ha fått en bättre förståelse kring vad pedagogisk dokumentation är, så har jag också under kursens gång lärt mig använda Ipads som ett verktyg i skolan. Det är ett verktyg som är enkelt och mycket praktiskt. Man kan i min blogg läsa lite utav det som jag gjort med paddorna. Jag ser inte en Ipad enbart som en spelplatta utan mer som ett roligt och lärorikt verktyg i skolan. Ipadsen är även ett verktyg som hjälper och kommer i framtiden hjälpa oss i vårt arbete med pedagogisk dokumentation. Jag har även sedan kursens start gått från att inte ha hållit i en Ipad, inte haft Facebook och inte haft en blogg, till att använda det dagligen. Jag tycker att det har varit väldigt roligt att blogga, så roligt och givande att jag i framtiden skulle jag vilja att eleverna hade en gemensam blogg i klassen. Där skulle de kunna lägga upp bilder, text och ljud, och låta sina föräldrar följa deras lärande resa.
Nu ser jag bara fram emot nästa uppgift, film:)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar