måndag 3 september 2012

Att arbeta med portfolio-teori, förhållningssätt och praktik

Min första tanke när jag fick reda på att vi skulle läsa boken: Att arbeta med portfolio-teori, förhållningssätt och praktik av Roger och Birgitta Ellmin (2003) var positiv. Jag har arbetat med portfolio och har upplevt arbetssättet som något positivt. Jag tycker att det är fantastiskt att man som lärare kan engagera sig och samla en elevs arbeten och egna tankar för att dokumentera elevens utveckling. Utmaningen som jag upplevde när jag jobbade med portfolio och som även boken tar upp, var att det var oenigheter om vad som skulle läggas in i portfolion. Boken tar upp viktiga steg för att skapa en portfolio. De tar bland annat upp att allt inte kan samlas i en portfolio och att det måste göras ett medvetet urval. ”Vad ska portfolion innehålla? Dvs. vad ska den täcka in och belysa?Det handlar om att ha klara syften för vad som ska samlas, vilka specifika kunskaps- och färdighetsområden som ska täckas in”(Ellmin, s. 152). Detta anser jag är väldigt viktigt och hade pedagoger som vill jobba med portfolio haft kunskap om hur man skapar en portfolio innan man bara skapade en portfolio så hade det varit mer givande för barnen. Att ha en portfolio utan någon kunskap om det blir bara ett sätt att dokumentera utveckling, istället för att vara en utvecklande dokumentation. Detta är något som jag kommer att ta med mig när jag förhoppningsvis i framtiden kommer använda ipad som redskap för portfolio i min verksamhet. En annan viktig sak om portfolio som boken tar upp är portfoliometodiken. En grundläggande tanke i portfoliometodiken är att de som ska lära är aktiva och engagerade. Då handlar det om att skapa en lärmiljö som kan hjälpa eleverna att ta ansvar, tänka självständigt och kreativt och engagera sig i sitt eget lärande. För att åstadkomma detta måste skolan möta varje elev där han/hon befinner sig i sin utveckling. Jag anser att vi får aktiva och engagerade elever genom en rolig lärmiljö. Och tror verkligen att vi med hjälp utav våra nya digitala verktyg på skolan kan skapa denna lärmiljö. Jag tror att Ipaden ger eleverna möjligheten att vara kreativa, detta bland annat genom att eleverna själva kan använda Ipaden för att utveckla och skapa sin egna personliga portfolio. Detta med hjälp av lärare, eftersom portfolio är något som aktivt skapas av lärare och elever tillsammans. Och med hjälp av Ipaden tror jag att det som sparas i portfolion upplevas som något meningsfullt och därav en dokumentation som bidrar till utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar